top of page

Hur man tar reda på vem som äger en domän? Såhär gör du

  • petterkallman
  • 16 apr.
  • 4 min läsning

Ordmoln med tekniska termer som "DOMAIN", "NAME", "DNS", "IP", "REGISTRATION", "HOST" och fler relaterade till domäner.

Har du hittat en intressant domän som du skulle vilja köpa? Eller vill du kontakta ägaren av en webbsida som verkar övergiven?

Kanske undrar du bara vem som står bakom en viss hemsida?

Oavsett anledning är det fullt möjligt att ta reda på vem som äger en domän – men det kan kräva lite grävande. I det här blogginlägget guidar vi dig genom processen steg för steg.



Vad är en domänägare?


En domänägare är den person, det företag eller den organisation som har registrerat en specifik domänadress, som till exempel www.dittföretag.se. När du registrerar en domän anger du dina kontaktuppgifter och betalar en avgift till en domänregistrar (exempelvis Loopia, One.com eller Miss Hosting). Även om domänen pekar på ett webbhotell och en viss hemsida är det alltså registraren som håller i själva domännamnet, och den som står som ägare har kontroll över detta.



1. WHOIS – det klassiska sättet


Skärmdump från Whois.com med sökfält för domännamn, erbjudanden på domäner samt toppdomäner till salu.

Det vanligaste sättet att ta reda på vem som äger en domän är att göra en så kallad WHOIS-sökning. WHOIS är en offentlig databas där information om domänregistreringar lagras. Genom att söka på en domän kan du få fram:


  • Namn på registrerad ägare

  • Kontaktuppgifter (e-post, telefonnummer)

  • Vilken registrar som använts

  • Registrerings- och utgångsdatum

  • Eventuellt teknisk kontaktperson


Exempel på WHOIS-verktyg:



Så här gör du:

  1. Gå till ett WHOIS-verktyg.

  2. Skriv in domännamnet (t.ex. minhemsida.se).

  3. Klicka på "sök" eller motsvarande.

  4. Granska informationen som visas.

Men det finns en hake…



2. GDPR och anonymiserade uppgifter


Efter att GDPR (dataskyddsförordningen) trädde i kraft i EU 2018 har många registrarer börjat dölja kontaktuppgifter i WHOIS-databasen. Det betyder att du ibland bara ser registraren (t.ex. Loopia AB) och inte den faktiska ägaren.

I dessa fall anges ofta något i stil med:

"Registrant: Data protected, not disclosed in accordance with GDPR."

Detta kan göra det svårare att få kontakt med rätt person. Men det finns alternativ.



3. Besök själva webbplatsen


I många fall har domänägaren sin kontaktinformation listad på själva webbplatsen. Leta efter sidor som:


  • "Om oss"

  • "Kontakt"

  • "Impressum" (vanligt på tyskspråkiga sidor)

  • "Terms & Conditions" eller "Privacy Policy"


Företag är ofta skyldiga att publicera kontaktuppgifter, organisationsnummer och ibland ansvarig person. Om hemsidan är aktiv och professionellt byggd är chansen stor att du hittar ett kontaktformulär eller en e-postadress där.



4. Använd domänregistrarens kontaktfunktion


Om WHOIS-informationen är anonymiserad men visar vilken registrar som har hanterat registreringen, kan du kontakta registrarens support. Vissa registrarer erbjuder en funktion där du kan skicka ett meddelande till den anonyma ägaren – utan att få reda på dennes namn.

Det brukar se ut ungefär så här:

"Skicka ett meddelande till domänägaren via vårt kontaktformulär."

Domänägaren kan då välja att svara – men är inte skyldig att göra det.



5. Sök i arkiv och historik


Om du har tur kanske domänen tidigare har haft en öppen WHOIS-post som går att hitta i arkiverade databaser. Du kan prova:



Du kan även titta på hur sidan har sett ut tidigare via https://web.archive.org (Wayback Machine). Där kan du ibland hitta kontaktuppgifter, gamla e-postadresser eller namn som du kan söka vidare på.



6. Kolla e-postkopplingar


Om domännamnet är kopplat till e-postadresser (t.ex. kontakt@företagsnamn.se) som använts i forum, bloggar eller andra offentliga sammanhang kan du ibland hitta dessa via en enkel Google-sökning:

"kontakt@företagsnamn.se"

Det kan leda dig till en profil, ett registrerat företag eller andra ledtrådar.



7. Använd sociala medier och företagsregister


Om domänen är kopplad till ett företag kan du söka på själva domännamnet eller webbplatsens namn på:

  • Facebook

  • LinkedIn

  • Allabolag.se

  • Ratsit

  • Google Maps / Google Business

Du kan även göra en Google-sökning på delar av domännamnet (utan .se/.com), till exempel:

"företagsnamn" + "Göteborg"


8. Vill du köpa domänen?


Om syftet är att köpa domänen kan du använda en tjänst för domänmäkling. Då kontaktar ett företag ägaren åt dig och förhandlar anonymt. Några exempel:

  • GoDaddy Domain Broker Service

  • Sedo

  • Dan.com

Detta kostar ofta en avgift (plus eventuell köpeskilling för själva domänen), men kan vara värt det om det rör sig om ett värdefullt namn.



9. Om domänen är parkerad eller inaktiv


Ibland leder domänen till en sida med reklam eller meddelandet "denna domän är till salu." Då är chansen stor att ägaren aktivt vill sälja. Ofta finns då ett kontaktformulär direkt på sidan eller en länk till en domänmarknadsplats. Då är det bara att ta kontakt.



Sammanfattning – checklista

Steg

Vad du gör

1

Gör en WHOIS-sökning

2

Kontrollera hemsidan efter kontaktinfo

3

Använd registrarens kontaktformulär

4

Sök i domänhistorik eller arkiv

5

Googla e-postadresser eller företagsnamn

6

Sök på sociala medier och företagsregister

7

Använd mäklartjänst om du vill köpa domänen

Avslutande tankar


Att ta reda på vem som äger en domän kan vara både enkelt och svårt – beroende på hur mycket information som är offentligt tillgänglig. Med lite tålamod och smarta sökningar kommer du dock ofta ganska långt. Och i de fall du inte hittar något? Då kanske det är dags att tänka på en alternativ domän – eller kontakta en expert som kan hjälpa dig vidare.


Behöver du hjälp att hitta eller förvärva en domän?

Hör gärna av dig till oss – vi har lång erfarenhet av både SEO, domänhantering och företagsprofilering online.

 
 
bottom of page